Clifton, tom 1

Clifton tom 1 Gitarą Rysowane

Przejrzeć Anglików nie jest łatwo. Belgowie, od czasu do czasu wspomagani przez Polaków, potrafią jednak sobie z tym poradzić. Dobrym tego przykładem był komiks Fantastyczna podróż. Wyspa przypływów i inne opowieści, w której scenarzysta Jean-Claude Smit-le-Bénédicte wraz z Grzegorzem Rosińskim bawili się stereotypami Szkotów i Anglików „skazanych” na koegzystencję. Niezależnie od tego, ile w tym komiksie było fascynacji kulturą Wyspiarzy, a ile opowieści o podziałach obecnych w samej Belgii, to autorzy dobrze sportretowali przywary sąsiadów zza Kanału La Manche. Jak sobie z podobnym tematem poradzili twórcy serii Clifton?

Clifton tom 1 Okładka Gitarą RysowanePostać Harolda Wilberforce’a Cliftona pojawiła się na łamach magazynu „Tintin” za sprawą scenarzysty i rysownika Raymonda Macherota. Pierwsze opowieści z udziałem Brytyjczyka wydano w 1959 roku. Od tego czasu przygody detektywa zamieszkającego na angielskiej wsi tworzyło kilkoro scenarzystów i artystów. Wśród tych pierwszych trzeba wspomnieć o Bobie De Groot, Gregu (Michel Greg), Bédu (Bernard Dumont), czy Zidrou (Benoît Drousie), z kolei wśród rysowników Turka (Philippe Liégeois), Bédu czy Michela Rodrigue’a.

Scenarzystą wszystkich opowieści zebranych w pierwszym tomie polskiego wydania przygód Cliftona (na rynku frankofońskim to tom czwarty) jest Bob De Groot, a rysownikami Turk (jedna opowieść) i Bédu, który narysował trzy z czterech zebranych w tym tomie historii. Zanim jednak zajmiemy się lekturą poszczególnych tomów, warto zapoznać się ze wstępem autorstwa Jacquesa Pessisa, który wprowadzi czytelników w świat Cliftona.

Harold Wilberforce Clifton to emerytowany pułkownik i agent brytyjskiego wywiadu, który ma talent do wpadania w przeróżne tarapaty. Jest także całkiem niezłym detektywem, choć nie tak błyskotliwym jak Sherlock Holmes. Clifton umila sobie emeryturę rozwiązywaniem kryminalnych spraw, a sam proces poszukiwania sprawców staje się źródłem niezliczonych gagów. Już w pierwszej z zebranych w tym tomie opowieści zatytułowanej Kidnapping (jedynej narysowanej przez Turka), musi zmierzyć się z porywaczami skautów z prowadzonej przez niego drużyny. Niekonwencjonalne metody śledztwa oraz pomoc uczestników obozu doprowadzają do rozwiązania kryminalnej zagadki.

Clifton tom 1 1 Gitarą Rysowane

Czas przeszły złożony, pierwsza opowieść rysowana przez Bédu, pozwala poznać przeszłość Cliftona. Autorzy ukazują pierwsze śledztwo w wykonaniu młodego protagonisty oraz jego przygody podczas drugiej wojny światowej. Z kolei Uszkodzona pamięć, ogrywa motywy szpiegowskiej opowieści, a jej fabuła zdaje się lekko nawiązywać do powieści Tożsamość Bourne’a. W zamykającej ten tom opowieści Ostatni film główny bohater musi sprostać dość nietypowemu zadaniu, czeka go bowiem konsultacja filmu opartego na jego przeżyciach. Nic jednak nie będzie szło, tak jak należy.

Autorzy serii znakomicie bawią się rozgrywaniem stereotypowych wyobrażeń o mieszkańcach Wysp znajdujących się po drugiej stronie Kanału Angielskiego. Nie zabrakło dowcipów o herbacie pitej punktualnie o piątej, typowej dla wyspiarzy flegmatyczności, która czasem łatwo przeradza się w zapalczywą agresywność. Autorzy tworzą galerię sympatycznych postaci, które szybko dają się polubić, pomimo rozlicznych wad.

Clifton tom 1 2 Gitarą Rysowane

Cartoonowa stylistyka, którą operują Turk i Bédu znakomicie pasuje do charakteru opowieści. Bédu, który przejął od Turka rysowanie serii, dobrze wczuł się w kreskę poprzednika, jednak widać w tworzonych przez niego historiach elementy własnego stylu. Obaj znakomicie oddają, stosując całkiem proste środki, charakter postaci i ich emocje. Urzeka także ich wizja Anglii, a bardziej nawet wyobrażenie Wysp, które, dalekie od natrętnego realizmu, znakomicie sprawdza się humorystycznym komiksie.

Pierwszy tom pełnego polskiego wydania serii Clifton ukazał się zapewne głównie ze względu na popularność Bédu rysownika bardzo cenionego za serię Hugo. Egmont zapowiedział kolejny tom, w którym poznamy następne albumy, do których rysunki, ale też scenariusze tworzył belgijski rysownik. Mam nadzieję, że seria zyska popularność, gdyż chętnie poznałbym, jako zdeklarowany Brytofil, całość przygód Harolda Wilberforce’a Cliftona.


Clifton, t. 1: Kidnaping, Czas przeszły złożony, Uszkodzona pamięć, Ostatni film (Clifton, volume 4: Kidnapping, Passé Cpmpossé, La Mémoire brisée, Dernière séance), scen. Bob de Groot, rys. Bédu, Turk, tłum. Marek Puszczewicz, Egmont Polska, Warszawa 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.